Sängkjol - rynka eller vecka?



När jag köpte min symaskin fick jag med ett tillbehör som jag tyckte var helt onödig. Det var ett liten "maskin" som veckar eller rynkar. Den här asken har legat i ett skåp flera år. Men en dag fick jag för mig att testa den och jag är helt såld! Det är roligt och enkelt att använda den och det blir jätte fint.

Jag började med att sy sängkjol till min flickas rum.







Jag har även sytt stolsskydd till vår matsalsmöbel, då använde jag mig av veckfunktionen.





Att sy en sängkjol är enkelt, man gör så här:

1.      Mät höjden från golvet till sängens överkant och lägg till två cm så att bara kjoltyget syns när man sen bäddar. Lägg till fåll/sömsmån, 5 cm nertill och 1,5 cm upptill. (49,5 cm)

2.      Mät sängens omkrets. (6 m)

3.      Klipp ut tyget . Jag brukar ta dubbelt så mycket tyg så i det här exemplet använde jag mig av fyra meter tyg som jag delade på tre och fick då en längd på 49,5 cm *12 m.

4.      Sy ihop delarna och lägg sen upp "kjolen".

5.      Rynka eller använd en "veckmaskin".

6.      Klipp ett lakan i sängens mått (lägg inte till sömsmån).

7.      Sy fast kjolen på lakanet... sen är det klart.



Barnbarnen är livets efterrätt.

Källa: Okänd



 


Kommentarer
Postat av: Alma

Bra blogg, kolla in min och se vad du tycker!

Jag skriver om härliga recept, kändis skvaller, outfits, tips och mycket mer. Följ den med bloggkoll så du håller dig uppdaterad:)

Kraam

//Alma



http://almiiza.blogg.se/

2008-12-13 @ 18:51:17
URL: http://almiiza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0