Färger

Vad är det som gör att vissa färger är populärare än andra?

Min absoluta favoritfärg är blå. Jag gillar blått i alla lägen, kläder som inredning, ändå har jag inte så mycket blått hemma... längre.




När man väljer inredningsfärger påverkas man självklart av modet. Men det är inte alltid för att de är moderna, utan för att det är just modefärgerna som har så stort utbud. Det är inte lätt att få tag i porslin som är gult när det är helt omodernt. Det spelar ingen roll hur sugen man är på gult, det finns inte att köpa. Second hand är alltid ett alternativ men jag menar rent generellt. Utbudet styr många gånger vilka färger vi väljer och då blir det oftast det som är det senaste modet.

Jag läste i tidningen Dagen om hur olika färger uppfattas av människor i olika länder . En kort sammanfattning av artikeln utifrån färger vi har hemma...

Vitt är renhetens färg som i Asien också förknippas med döden.

Blått uppfattas av de flesta som kyla men det anses också förmedla lugn och harmoni. I Europa och Amerika förknippas färgen med hälsa.

Rosa är upplevs av de flesta som en positiv färg och med associationer till flicka.

Brunt är den färg som påverkar europeer minst. Det associeras som trist och tråkig men också som jordnära och med värme. I Japan och Kina är brunt hatets färg.



Inte ens den svartaste timme är mer än 60 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0