Klä om en fåtölj


Att klä om en Emmafåtölj är inte svårt...bara kul:)






Så här gjorde jag...en glad amatör.





Det är självklart vissa verktyg som du behöver. 
Spikpistol är inget måste, det går med häftapparat men det går inte att jämföra att arbeta med en pistol.
Jag köpte min på Jula och kostade inte så mycket.

Till den här fåtöljen använde jag mig av:
Tång
Hammare
Stiftpistol
Nål
Sax
Stiftmejsel
Nålar
Stift
Vadd
Tråd
Sammetstyg




Det man ska tänka på är att spara alla tygdelar som man tar bort. Dels för att du klipper det nya tyget efter de gamla samt att det är
bra att gå tillbaka och se hur delarna var vikta och klippta.
Jag sparar alla bitar tills fåtöljen är klar. Jag fotade ganska mycket också för att komma ihåg hur det såg ut,
det var till en stor hjälp när man som jag är nybörjare.


Jag började med att klippa ut tyget efter det gamla. Jag köpte 2 meter tyg och det var gott tilltaget, det räckte till ett par kuddar också:)



 
Jag började med dynan, sydde ihop över- och sidstycke med maskin. På många fåtöljer är det ett dekorationsband
men jag gjorde en stickning eftersom jag vill ha den lite mer "modern".




Här ser ni att jag har använt mig av två tygstycken till framkanten. Originaltyget är i ett enda stycke,
men det blev för svårt för mig att få det snyggt så jag delade bitarna.
När jag då satte fast nedre delen vände jag tygets riktning och fick på så sätt en mörkare färgeffekt.




När hela framkanten var helt klar fortsatte jag med ryggens framsida. Jag sköt fast ett lager med vadd innan jag satte fast tyget.
Jag hade då sytt fast miniarmstödens tygstycke på maskin. 





Det gäller att dra, dra och dra för få tygdelarna på plats. Jag sköt fast tyget många gånger med bara ett enstaka stift för att kunna ha något att utgå från.
Många gånger fick man ta bort stiften och göra små justeringar.





När hela tygstycket var på plats satte jag fast knapparna. Jag använde mig av blanka knappar jag köpte i tygaffären.



















Här ser man liten pappbit jag hade glömt av om jag inte hade fotat och sparat alla bitar. Fungerar som en täckbricka där man fäst dynans tyg.



På den här stolen kunde jag använda mig av den gamla pappen. Om det skulle vara allt för trasig kan man köpa papp på nätet eller hos en tapetsör.
Jag sydde fast bakstycket förutom över och underkant för hand. 
 


Ibland får man använda hammaren till att spika fast stift som inte riktigt kommit på plats.


Emmafåtöljer har jag köpt på Blocket och Second Hand butiker för ett par hundralappar styck.
Alla jag köpt har varit i så bra skick att det nästan bara varit att klä om dem.

Det är lite pilligt och man måste ha tålamod, men svårt var det inte. Klarade jag det klarar du det...lycka till!








Kommentarer
Postat av: Anonym

oj, vilken arbete! men vad roligt det verkar ändå!

2010-01-19 @ 14:14:20
Postat av: mathilda

Snyggt! :D

2010-01-19 @ 14:58:21
URL: http://tildizworld.blogg.se/
Postat av: ida

Snyggt jobbat! Ser ju superproffsigt ut! jag har en emma som jag ska klä om i cerise sammet, men jag har anmält mig till en tapetserarkurs för säkerhets skull!

Känns skönt att se att det kanske inte är så svårt ändå.

Kram Ida

2010-01-19 @ 18:27:44
URL: http://idassida.blogspot.se
Postat av: mathilda & emma

Åh så fiint! Vi gillar lila! :D

2010-01-20 @ 22:18:57
URL: http://emmaochmathilda.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jättefint men en fråga hade stolen lika många knappar innan? Den jag ska klä om har så himla många.

2010-09-19 @ 21:07:08
Postat av: FJ

Det var ju skitbra gjort av dig ,fick insperation till att klä min Emmafotolj med .Bra gjort av dig !

2010-09-28 @ 13:59:45
Postat av: Jenny - Hugos mamma

Gud vad roligt att du gjort ett inlägg på hur du gjorde & hur fins det blev, ska själv försöka mig på att klä om en emmafåtölj, hamnade här när jag sökte på google!:D

Mycket snyggt jobbat!:)

2011-03-24 @ 15:47:21
URL: http://luckymommy.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej!

Superfina fåtöljer, står i stunden själv med en och det är svårare än man tror! Jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Kanske svårt att förklara med text men ska försöka, på framsidan av fåtöljen så skrev du att du delad på den tygbiten f´ör det var enklare, det ser jag är gjort på min med, men jag ser även att tyget är fastskjutit på ett sett så man inte kan se stiften. Hur skjutton gör man det?! Förstår du vad jag menar? :) Du får gärna maila mig om du har tid [email protected]

Jättefin blogg! Med vänliga hälsningar Maria Karlsson

2011-11-10 @ 13:10:54
URL: http://marymayk.blogg.se/
Postat av: Ewa Ögren

Tack för att du delat med dig hur du gjorde när du klädde om Emma-fåtöljer. Jag har idag fått hem 2 st som jag ska klä om på en tapetserarkurs nästa vecka. Känns skönt att ha lite förkunskaper. Tusen tack!!

2012-01-22 @ 14:11:58
Postat av: marco

hei, jätte fint arbete! klar steg för steg förklaring med fina bilder! ska snart själv börja med liknande projekt och kommer definitivt att komma hit efter tips ;) tack

2012-01-29 @ 11:42:26
Postat av: Stina

Hej, tack för en underbar inspiration, undrar vart du köpt det fina tyget?

2012-05-07 @ 22:17:38
Postat av: helena

slätt tyg utan veck på färdigt resultat ger ett mycket snyggt och proffisionellt resultat, min 7- åriga flicka är på gång med sin första emma så vi kikar efter inspiration, hon har köpt lila sammet med blommor på...

2012-06-13 @ 23:04:53
Postat av: Cicci

super-snyggt!
Kanske jag vågar mig på min också, men jag undrar - vad är det för tyg? Vill ha ett liknande... men kan man köpa "vanlig" velur?

2013-04-07 @ 15:34:40
Postat av: johanna

vart bor du??? kan du klä om åt andra för en slant? Super duper skit snyggt jobb :-) mvh johanna

2013-11-15 @ 12:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0